lördag 19 november 2016

Korset och blodet, till tecken för oss

1 Mos. 4:15-16  Men Herren sade till honom: "Kain skall bli hämnad sjufalt, vem som än dödar honom." Och Herren satte ett tecken på Kain så att ingen som träffade på honom skulle döda honom. Så gick Kain bort från Herrens ansikte och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden. 



Vem tillhör Kristus? Den som har tagit emot och öppnat sitt hjärta för honom, bekänt honom som herre i sitt liv. Kan vi förlora den tillhörigheten? Nej, inte så vitt jag kan förstå, då skall det nog till hädelse mot Anden eller starkt förnekande och tilltro till Jesus - att avsäga honom helt och övertygat. Herren satte ett märke på Kains panna för att ingen skulle kunna döda honom, Kain, mördaren, gick inte ut ur Guds beskydd trots att han gick bort från hans ansikte. Det tolkar jag så att har vi en gång blivit för alltid korsmärkta genom frälsningen så kan inget skilja oss från Gud. Naturligtvis är Guds önskan att vi skall hålla oss till honom, men han kan heller inte förneka korsets kraft och det som Jesus gjort för oss. 

Blodet som göts för oss på Golgata är tecknet till beskydd för våra hem, familjer, arbete och liv. När vi åberopar Jesu blod kan det blodet radera våra synder och rena oss från all orättfärdighet. Det kan absorbera fruktan som uppstått i kriser och trauman och befria oss från smärta, nöd, skam och mindervärde.


2 Mos. 12:13 Blodet skall för er vara ett tecken på de hus där ni är, ty när jag ser blodet skall jag gå förbi er. Ingen straffdom skall drabba er med fördärv, när jag slår Egyptens land.