söndag 10 oktober 2021

Bli fri vid Golgata kors

 

Gal. 5:1 Till denna frihet har Kristus gjort oss fria. Stå därför fasta och låt er inte tvingas in under slavoket igen.

Ett frö har en stor potential. Det innehåller allt som behövs för att bli den planta det var tänkt att bli. Också vi har från början de anlag som behövs för att bli det Gud tänkt att vi skall bli. Vi vet ändå att det är mycket kamp utefter vägen för att bli sådana. Det finns så mycket i oss alla som gör det motsatta. Som Paulus sa att det jag inte vill det gör jag, men det jag vill dvs Guds vilja, gör jag inte för att det egna i mig står emot. Medan vi växer på vägen önskar vi nog alla att bli fria från det som drar ner oss i dyn, så att vi inte kan bli det Gud skapat oss till. Det kan vi inte heller, det är bara Jesus som kan förvandla och sätta oss fria. Egna prestationer och försök hjälper föga.

Då får vi komma till Golgata kors. När djävulen sänder sina brinnande pilar och vill få dig att tro på hans lögner, påminnelser om misstag i ditt tidigare liv, misslyckanden och felaktiga beslut, saker du skäms över. Där vid korset får du och jag lära oss vad verklig kärlek är, agape, att Jesus har tagit allt det där som jag bett om förlåtelse för, som jag ångrat. Där får jag säga till Anklagaren: "Gå bort från mig du onde, Jesus har tagit allt på sig, han gjorde det till sitt, du får tala med honom om det". När vi gett våra misstag till Jesus, för att han älskar oss och vi honom, då finns det inte längre något att anklaga oss för. All vår skuld blev lagd på honom för att vi skulle få frid Jes. 53 Kristus vill se oss leva i frihet, lösta från bojor den onde vill lägga på oss, vi får tacka Jesus för den seger han vann över sådant, på Golgatakorset! Han skall ha all ära!