söndag 9 april 2017

Vetekornet måste falla i jorden och dö

Jesus förutsäger sin död och säger:  "Stunden har kommit när Människosonen ska förhärligas. Jag säger er sanningen: Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn. Men om det dör bär det rik frukt. Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som sätter sitt liv sist i den här världen ska bevara det till evigt liv. Om någon vill tjäna mig ska han följa mig, och där jag är ska också min tjänare vara. Om någon tjänar mig ska Fadern ära honom."
 Joh. 12: 23-26

Jesus var tvungen att dö bort från sitt eget liv för att kunna ge det till oss. Vi vet ju att vi i vår svaghet tänker på oss själva i första hand. Men Jesus vill att vi liksom han gjorde skall låta vetekornet dö i det jordiska - världsliga. Vi bevarar vårt liv när vi går i ödmjukhet och låter andra komma först. Om vi vill tjäna Jesus gör vi så. Frågan är om vi klarar av att överlåta oss så helt till honom, då vi måste dö från oss själva. Det kan vara som att kasta sig i kalla havet där isen lätt brister. Nej, vi klarar det endast genom ett helöverlåtet hjärta till honom som kan göra det genom oss och på honom som är trofast kan vi alltid lita.  Så kan vi bära rik frukt.