torsdag 3 augusti 2017

Ropa halleluja!



Ropa halleluja när omständigheter blir jobbiga. Prisa Herren Gud! Han älskar när vi i varje situation ger honom ära och litar på att allt är under hans kontroll. Sjung lovpris till Herren då förkastelse ansätter dig och djävulen plågar, det är som att spotta honom i ansiktet. Inget lyfter i mörka stunder som att ge Jesus vårt hjärtas lov.

Någon skulle kunna säga att församlingen är den plats där jag upplever mig som mest förkastad, och då kan vi ju undra varför. Vi slåss ju inte mot människor av kött och blod och som säger sårande ord, eller att jag på grund av min dåliga självkänsla vänder saker emot mig själv. Nej, det gäller att kunna identifiera den som vill dra oss ned i fördärvets djup och inte ge honom något tillfälle. I stället för att meditera på det onda vända det till en lovprisning till Gud. Jag lovar, lovprisning ger kraft att pressa  igenom och stå mörker emot hurdant det än ser ut i vår köttsliga verklighet.