lördag 5 januari 2019

Själens helande

Glad att det äntligen börjar komma böcker om själens helande! I förbönskön och vid inbjudan till förbön har det annars mest handlat om kroppens helande, men Jesus är också vår själs herde och vårdare. Någon om Jesus har fått erfara själens smärta, ensam bad han i Getsemane tills blodsdroppar rann från pannan, medan lärjungarna sov. Ensam ropade han till Fadern efter att ha fått utstå spott och spe och uppleva människans syndfullhet: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?". Därför vet han vad själslig smärta är och därför får vi ta emot helande till de inre såren.

De böcker jag nämner är Karin Wennerlöfs "När själen inte mår bra" och Tommy Liljas "Du måste veta vad det är, för att kunna göra något åt det". Karins bok har jag tidigare nämnt om i denna blogg. Tommy skriver om hur vi behöver förstå vad orsaken är till att vi mår dåligt. Det behöver inte bero på omständigheterna, utan på det som gnager på insidan. Så fort vi stöter på ett problem som påminner om tidigare ouppklarade saker, så mår vi dåligt. Det handlar om ångest och oro, skuld och skam. Om du känner igen dig i det här vill jag rekommendera att du läser de här böckerna. Vi behöver inte bara Guds hjälp utan också professionell, människor han sänder till vårt förfogande.