torsdag 1 december 2022

Näringsrik mat och andlig efterrätt

Vilket härligt promenadväder varje morgon, jag tackar min Far. En annan sak som är så härlig är att Han ofta talar till mig under promenaden. Det som kom till mig denna morgon var de valmöjligheter vi har när det gäller det andliga utbudet. Om jag får välja tar jag helst den andligt näringsrika maten, den som handlar om undervisning och ord ifrån bibeln. Till den "andliga efterrätten" räknar jag sådant som också kan handla om Jesus, men som mera behagar själen och känns behagligt för sinnet. Båda kan vara bra och vi behöver också få njuta av den andliga efterrätten. Ändå i den tid vi lever tänker jag att anden i oss behöver så mycket vishet och andligt starka rätter för att vi skall kunna urskilja vad som är bra för oss och vad är dåligt.

Ords. 2:10-11 För vishet ska komma in i ditt hjärta och kunskap bli ljuvlig för din själ, omdöme ska bevara dig och klokhet beskydda dig.

I Moseböckerna ger Gud anvisning till Israels folk om vad dom bör ute och inte äta, vad som är skadligt för deras kropp. Gud vet bäst vad som är bra för människan för att hon skall må bra. Han missunnar oss ingenting, men "allt är inte nyttigt". Vi skall inte låta något ta makten över oss, vad det än handlar om, som Guds barn är vi ett tempel för den helige Ande. 1 Kor. 6:12

När det gäller människors frälsning har jag ofta tänkt på hur starka omvändelser kristna upplevde tidigare, hjärtats förkrosselse. Är det sann omvändelse som saknas i vår tid.. predikas det sanna evangeliet, vill man se Sanningen. Om vi vill tillhöra Jesus kan vi inte låta något ta makt över oss och är det så får vi verkligen ropa till Gud om nåd. Det heter att "för goda seder dåligt sällskap är fördärv", vi skall inte undvika någon men tänka på att vi lätt kan besmittas. I stället skall vi vara varandra till uppmuntra att vandra på Guds vägar, som alltid är de rätta. "Visa mig Herre din väg, Jag vill vandra i din sanning".