söndag 22 januari 2023

För vem vill jag bli synlig

 

Vad är viktigast? att vara synlig för Gud eller för människor. Är det viktigast att min församling är synlig för andra församlingar, framåtstående, eller är det viktigare att vara synlig för den himmelska världen. När vi ser på våra val, vad vi visar intresse för på sociala nätverk, så framstår det ofta vad vårt hjärta är fullt av. Vi behöver inte bli överdrivet religiösa, men vad är det som den ofrälsta människan ser hos oss. Är det vad vi söker och gör i Guds rike eller är det världsliga saker? Hur vill vi bli synliga?

2 Kor. 4:18 Vi är ju inte inriktade på det som hör till den synliga världen, utan på det som hör till den osynliga. För det synliga ska snart försvinna, medan det osynliga varar för evigt.

Vi kan alla rannsaka oss själva, vad är det jag visar upp för världen, hur vill jag att man ska se på mig? Är det världsliga viktigare än det andliga? Är jag andlig på mötet i församlingen men inte i vardagslivet? Söker jag först Guds rike och hans rättfärdighet eller finns det andra saker som är viktigare. Vad prioriterar jag.

Vi talar om omvändelse i våra församlingar men vill vi bli omvända eller bara fortsätta som tidigare. I lugn och ro. Vill jag få uppenbarelse om vad omvändelse innebär för just mig? Kanske är det hårda ord jag skriver här men just nu lever vi i en tid när vi inte vet när Jesus kommer tillbaka, det kan var i dag eller det kan vara längre fram. Hur kan jag på bästa sätt vittna om vem Jesus är i mitt liv. Ingen av oss är fullkomlig men om det finns vilja till omvändelse kommer Fadern att hjälpa den svage.

Kol. 3:23-24 Arbeta hårt och med ett glatt humör vad ni än håller på med, som om ni gjorde det för Herren och inte för människor.  Kom ihåg att det är Herren själv som en dag ska belöna er och låta er få ärva allt det goda som finns hos Gud.