söndag 11 februari 2024

Bön för alla de heliga

 


 Ef. 6:18 Gör detta under ständig bön och åkallan och be alltid i Anden. Var därför vakna och håll ut i bön för alla de heliga.

1 Kor. 12:26 Om en kroppsdel lider, så lider alla de andra delarna med den. Och om en kroppsdel blir ärad, gläder sig alla de andra delarna med den.

Efesierbrevets sjätte kapitel talar om den andliga vapenrustningen, för att vi ska bli starka i Herren och kunna stå emot djävulens listiga angrepp. I förkunnelsen nämner man oftast de sex delarna sanningens bälte, rättfärdighetens pansar, beredvillighetens skor, trons sköld, frälsningens hjälm och Andens svärd. Som ett sjunde vapen finns ständig åkallan och bön i Anden då vi ber för alla de heliga,

Bibeln uppmanar oss alltså att alla be för våra trossyskon. Som förebedjare kan man ibland uppleva en oro eller ångest utan att riktigt förstå vad det kan gälla. Man kan tro att det gäller en själv eller ens anhöriga, men kanske är det så att vi ibland upplever ett trossyskons dilemma, i egen församling eller någon annanstans i världen. Vi är alla syskon. Gud söker förebedjare och den som ställer sig till förfogande, hans ögon överfar hela jorden och han kan sammankoppla vem han vill. 

Gud önskar också att vi går i förbön för den som predikar ordet. Det viktigaste för oss är att den som predikar är ledd av Guds Ande, så att ordet kommer från Gud själv och inte av någon mänsklig visdom. Då kan vi få uppmuntran och profetiska ord till oss. Det är något speciellt  när en person som inte känner oss, eller vet vad som pågår i församlingen, ändå kan meddela oss om saker och ting så att vi bara vet att det kommer från Gud. Det är kunskapens ord. Det kan vara en kamp för en förkunnare eller lokal pastor att dela ordet och de behöver vår förbön.

Ef. 6:19 Be också för mig, att ordet ges mig när jag öppnar min mun, så att jag frimodigt förkunnar evangeliets hemlighet. för vilket jag är en ambassadör (sändebud) i bojor. Be att jag talar så öppet och fritt som jag bör.

1 Kor. 2:1.5  När jag kom till er, bröder, var det inte med stor vältalighet eller vishet som jag predikade Guds hemlighet för er. Jag hade nämligen bestämt mig för att inte veta av något annat hos er än Jesus Kristus och honom som korsfäst.  Svag, rädd och mycket orolig kom jag till er.  Mitt tal och min predikan kom inte med övertygande visdomsord utan med bevisning i Ande och kraft.  Er tro skulle inte bygga på människors visdom utan på Guds kraft.