fredag 23 september 2016

Du är min älskade son/dotter



Matt. 3:16-17 Då öppnade sig himlen och han såg Guds Ande komma ner som en duva och stanna över honom. Och en röst från himlen sa:”Detta är min älskade Son, han är min glädje.”

Tänk att vi är så älskade av Gud Fader! Precis som han sade till Jesus efter dopet säger han till oss, sina barn. "du är min älskade dotter", "du är min älskade son". Vi får bara ta emot ifrån en öppen himmel, all hans kärlek. Och den har ingen gräns. Det är vi som själva sätter gränser för vad vi kan ta emot.

Vi tänker ofta att jag kan inget göra i Guds rike, jag har för många svagheter. Ändå valde Gud kvinnan att bära frukt genom att hon föder barn, hon som lyssnade till ormen och gav den förbjudna frukten till Adam. Hon som är det svagare kärlet och som blev tagen ur Adams sida. Hon fick föda fram nya generationer som skulle tjäna i Guds rike och vara budbärare i evangeliet. Ingen människa är ett hundraprocent koncentrat av Gud, vad vi än gör kommer något av vårt eget att hamna med i "produkten". Men Gud ser inte till vår svaghet, tvärtom kan den vara en tillgång eftersom vi då blir helt beroende av Honom, så att Jesus blir förhärligad i allt vi gör.

Vi är Guds älskade barn och den lön vi får när vi tjänar honom i lydnad är den glädje som fyller vårt inre när vi går och gör som han manar oss genom sin helige Ande. Och det är den största glädje en människa kan få.