tisdag 20 september 2016

Som när ett barn kommer hem om kvällen



2 Mos. 20:12 Hedra dina föräldrar, så ska du få ett långt och härligt liv i det land som Herren, din Gud, ger dig.

Lever just nu i uppbrottets tid. Mina åldriga föräldrar flyttar till ett äldreboende och det kan inte hjälpas, det rör upp en del gamla minnen. Det är inte på något sätt lätt för en människa att på sin ålders höst tvingas flytta från det hem som varit ens trygghet, det är inte heller lätt för barnen när gamla rötter rivs upp. Ändå tvingas man göra detta ibland när det inte finns något annat sätt, för att när lugnet lagt sig och nya mönster blir trygga, alla skall orka och finna en ny trygghet.

När ens föräldrar åldras tvingas man inta en ny plats, det blir omsvängda roller. När jag var liten var det dom som gav mig mat och kläder, tak över huvudet. Nu är det jag som tar ansvar för att de skall kunna få samma hjälp. Det skall jag göra i kärlek så långt det är möjligt. Gud uppmanar oss att hedra inte bara våra föräldrar utan också våra svärföräldrar och på samma sätt hjälpa dem som om dom var våra egna, tänk bara på Rut. Gud manar oss också att ta hand om änkor och faderlösa. Det står inget speciellt om barnen, annat än att vi som föräldrar inte skall reta dem till vrede, vad jag kan minnas. Det är ju en självklarhet att vi tar hand om barnen och Jesus sa ju om dem att vi inte skall hindra dem att komma till honom.

När hemmet är tomt kan jag inte längre återvända till mitt barndomshem, men till Gud Faders hem kan jag alltid komma, han finns där alltid väntande med en öppen famn. Och Guds famn är full av värme och kärlek. Det hemmet blev mitt när jag mottog Jesus som Frälsaren i mitt hjärta.

Mark. 7:10  Mose gav er till exempel de här buden från Gud: ’Visa respekt för dina föräldrar’