söndag 8 oktober 2017

Må din gode Ande leda mig

 Låt mig möta din nåd på morgonen,
 för jag litar på dig.
 Visa mig den väg jag ska gå,
 för jag lyfter min själ till dig.
Ps. 143:8
Luk. 11 talar i verserna 5-13 om uthållig bön. Jesus berättade en liknelse om någon vars vän kom mitt i natten och bad om bröd och den här vännen var så frimodig i sin begäran att han nästintill skämde ut sig och bara för att han var så enträgen i sin begäran ville inte givaren själv bli utskämd utan gav honom det han begärde. Jesus talar vidare om hur vi vill ge våra barn goda gåvor, vi ger inte vår son en orm när han ber om fisk och inte en skorpion när han ber om ett ägg. Om nu vi, som ibland kan vara onda, trötta, retliga och samarbetsovilliga, ändå ger våra barn goda gåvor, hur mycket mer skulle då inte vår Fader i himlen ge oss  den helige Ande om vi ber om det.

Den helige Ande är vår Hjälpare  dygnet runt, vi kan komma till honom i nattens timmar då allt är svårt, för Gud sover inte - han slumrar inte - nej, den som bevarar Israel slumrar inte. Och den som håller våra liv i sin hand sover inte, han vill visa oss på rätt väg och den helige Ande är vägvisaren och hjälparen i alla livets omständigheter.

Om nu ni som är onda förstår att ge goda gåvor till era barn, hur mycket mer ska då inte er Far i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom? Luk. 11:13

Lär mig att göra din vilja,
 för du är min Gud.
 Låt din gode Ande leda mig 
 på jämn mark.
 Ps. 143:10