lördag 2 december 2017

Livlinan

 I begynnelsen var Ordet , och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud .Joh. 1:1
För många år sedan, när jag ännu inte fanns med i något kristet sammanhang, men hade tagit emot frälsningen i Jesus Kristus, då brukade ibland Guds ord komma till mig i olika situationer. Jag läste ju Ordet och var bekant med det, så även om jag aldrig fått någon undervisning om att bekänna Ordet högt så gjorde jag det ändå när det kom till mig. Tänk vilken förunderlig vishet Gud kan ge även när vi själva inte förstår det!

Det var nog helt enkelt så att Ordet smakade gott i min mun, vi sjunger i en sång om Guds ord som är som honung för vår mun. Ordet är ju den kristnes livlina och lyser som en morgonstjärna vår väg.
"Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna om allt detta för er i församlingarna. Jag är Davids rotskott och ättling, den klara morgonstjärnan." Upp. 22:16

Jesus är Ordet, livlinan, han är som sin Fader. Ibland kan vi komma i svåra situationer där hoppet kan kännas långt borta, men då vet vi att Gud sände sin Son, Ordet, till oss. Vi talar högt ut Ordet över vår omständighet och predikar för oss själva. Ordet skall inte återvända fåfängt utan att ha verkat vartill det sänds. Jesus är Ordet, livlinan, vår Räddare i varje omständighet.


Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. Jes. 9:6