söndag 19 augusti 2018

En helig Gud

När jag här sätter rubrik är det inte bara för att förmedla något Gud uppenbarat, utan också för att jag vill lära mig mer om en helig Gud. Det kommer en gudsfruktan när man tänker på Gud och hans helighet, en hälsosam sådan. Jag vet ju redan att han är kärleksfull och god och vill mig gott. Att han vill se mig renad genom blodet, en del av den brud som skall bli klädd i vita kläder.

Wikipedia beskriver ordet helig med betydelsen 'okränkbar', 'fridlyst, 'som ej får skadas'. Vi får närma oss Gud med vördnad, men inte i mänsklig rädsla, bar inse vår egen svaghet och orenhet som vi behöver bli befriade ifrån. Och Gud den helige ser till det förkrossade hjärtat.

Gud är alltigenom ren, enligt det hebreiska ordet avskild. ”Ni ska vara heliga, för jag är helig”, 1 Petr. 1:16. Så länge vi följer Guds normer räknas vi som heliga, trots vår brist. Vi kan inte behandla Gud som en vanlig människa eller bete oss hur som helst för han är absolut sann, en nitälskande Gud och förtärande eld. Guds folk bävade inför hans helighet. Men vi får stå där i beundran över den gåva han gett till oss, frälsningen, och över att han ville ingå förbund med oss och bli vår Fader. Vi får tillbe honom som äger all makt i himmel och på jord.