torsdag 30 augusti 2018

Hos Gud är makten


2 Krön. 32:7-8 "Var starka och modiga, och var inte rädda för kungen i Assyrien och hans väldiga armé, för den som är med oss är större än den som är med honom! Kungen har en stor armé, men den består av vanliga människor, medan vi har Herren, vår Gud, som strider för oss!"

Hiskia försökte styrka arme´ns mod när assyrierna med Sanherib invaderade Juda. Folkbibelns ord:  ”Var frimodiga och starka! Var inte rädda eller modlösa inför Assyriens kung och hela skaran som han har med sig, för med oss är en som är större än den som är med honom.  Med honom är en arm av kött, men med oss är Herren vår Gud, och han ska hjälpa oss och föra våra krig.” Och folket fick nytt mod genom det som Juda kung Hiskia hade talat.

Det är alltid Herren vi behöver förtrösta på när vår kamp är svår. Han har all makt och han är den som för vår talan över mörkrets välden. Det är skönt att få tröst av människor och vi behöver varandra, men om det bara är människan i egen kraft som försöker hjälpa så kommer vi inte långt. Med Gud däremot ska vi kunna göra mäktiga ting, han trampar ner våra fiender. Ps. 60:13-14, Ps. 62:10

Psalm 62 är en tröstepsalm som talar om att söka sin ro hos Gud. vers 6-9: Bara hos Gud har du din ro, min själ, från honom kommer mitt hopp. Bara han är min klippa och min frälsning, min borg.Jag ska inte vackla. Hos Gud är min frälsning och min ära, i Gud är min starka klippa, min tillflykt. Lita alltid på honom, du folk, utgjut era hjärtan för honom. Gud är vår tillflykt.

Gud är den som har makten, det lönar sig alltid att först söka honom när motståndet är svårt, för han har alltid något att ge till oss av ny styrka och nytt mod, lösningar, uppenbarelse och tröst. Vers 12:  Ett har Gud talat, två ting har jag hört: Hos Gud finns makten.
 Bekänn så, att Herren är den som har makten!