torsdag 13 september 2018

Frihet från betryck

Mose höll händerna för ansiktet, för han var rädd att se på Gud. Då talade Herren till honom igen: "Jag har sett hur svårt mitt folk har det i Egypten, och jag har hört hur de ropar efter frihet under fogdarnas förtryck".       Ja, ropet från Israels folk har stigit upp till mig, och jag har också sett hur egyptierna förtrycker mitt folk. 2 Mos. 3:6-7,9

Gud gav löfte om att befria sitt folk när han hörde deras rop,  Herren sade: ”Jag har sett hur mitt folk förtrycks i Egypten, och jag har hört hur de ropar över sina plågare. Jag känner deras lidande".(Folkbibeln). Det står att Gud förhärdade Faraos hjärta så att denne inte ville släppa Israels folk att hålla gudstjänst i öknen. Man kan fråga sig varför, då han gett löfte om befrielse, men orsaken var att egyptierna skulle få bevittna den kraft som finns hos Gud.

Herren lät alltså tio plågor drabba Egypten. Först förvandlades allt vatten i Nilen till blod så att det kom en stank och blod över hela Egyptens land. Den andra plågan var paddor som övertäckte landet, tredje plågan var mygg. Den fjärde plågan var flugor, då gjorde Gud ett undantag för landet Gosen där Israels folk bodde, han ville göra åtskillnad mellan sitt folk och faraos folk och i fortsättningen drabbades endast egyptierna. Vid den femte plågan dog all egyptiernas boskap, men inte ett enda av israeliternas, vid sjätte plågan uppstod bölder på människor och boskap, vid sjunde kom hagel, men inte där israeliterna bodde. Åttonde plågan var gräshoppor, nionde ett totalt mörker, men där Israels barn bodde var ljus överallt.
Vid den tionde plågan skulle allt förstfött dö, "men inte en hund skall gläfsa mot Israels barn". Vi ser Guds beskydd över hans egendomsfolk, hans barn. Det var en dödsängel som gick fram och slog det förstfödda bland egyptierna, men Gud hade sagt att de skulle bestryka övre dörrträet och båda dörrposterna med blod så skulle dödsängeln gå dem förbi. "Blodet skall för er vara ett tecken".

I vår tid ropar människor om befrielse ifrån olika själsliga åkommor och betryck. Också i dag vill Gud befria varje människa och han känner vårt lidande. Han ser den rättfärdige och beskyddar, han vill låta mänskligheten se att han är den som gör det, endast hos Herren finns makten och barmhärtigheten. Vi åberopar Jesu blod, det som också kan skydda oss från andlig död. Herren vill  i dag befria oss från det som står i vägen för vår frihet. I dag är det inte flugor och paddor, men kanske är det andligt mörker som vill tränga på. Det är saker som finns i våra liv och som binder, ibland kan vi inte själva se det, vi kan bara känna begränsningen av att inte vara i full frihet. Vi skall vara ljusets barn där inget mörker har rätt att komma in. Han har fört oss från mörker in i sitt rike av ljus och till honom får vi komma, vår Befriare.