torsdag 6 september 2018

Uthållighet i Kristi kropp

Och vi ber att Herren Jesus Kristus ska fylla er med den kärlek som finns hos Gud och den uthållighet som han själv visade. 2 Tess. 3:5

Det är inte alltid lätt att vara en lem i Kristi kropp, vi kan mötas av många prövningar. Ibland kan det t.o.m. börja kännas som att "kan jag ta mer?" och hur ska jag orka. Sömnen kanske tryter p.g.a. ord som blivit sagda till dig, t.o.m. i bön. Kanske var det bara, som du upplevde, negativa ord. Även om det var någon ledd av Herren som talade orden. Och du känner dig som världens sämsta människa, med alla de brister en kristen kan ha.

Och ändå, Kristi kärlek driver, på något sätt tar du dig framåt och lämnar det som ligger bakom. Tänker på goda ord som sagts till dig och Guds ord, framtidstankar. Gud har inte gett en modlöshetens ande, utan en kraftens, kärlekens och självbehärskningens ande. Då talar vi till varje tanke som reser sig upp mot kunskapen om Gud, det får läggas som en lydig fånge under honom. Han har ju kallat oss till en framtid av hopp.

 Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.Jer. 29:11

Uthålllighet ger styrka. Herren vill fylla oss med sin oändligt stora kärlek och bevisa hur mycket han älskar oss. Fylla oss med en kärlek till människor vi möter på vår väg, så att vi kan uppfylla hans vilja med våra liv. Vi kan visa vår kärlek till honom genom att peka på Jesus och säga att det är han som lagt ner kärlek, medömkan och barmhärtighet i mitt hjärta. I mig själv har jag inget att ge, jag kan bara lyfta upp Jesu namn och hålla mig till Guds ord, ledas av den helige Ande dag för dag.

 Gör därför allt ni kan för att i er tro visa dygd, i dygden insikt,  i insikten självbehärskning, i självbehärskningen uthållighet, i uthålligheten gudsfruktan,  i gudsfruktan syskonkärlek och i syskonkärleken kärlek till alla människor.  För om allt detta finns hos er och får växa, blir ni inte overksamma eller utan frukt i er kunskap om vår Herre Jesus Kristus.2 Petr. 1:5-8