söndag 2 december 2018

Genom ödmjukhet till upphöjelse



Någon har sagt att när olika personligheter möts skapas kreativitet. Individer är medarbetare som alla kan vara oliktänkande och det är en tillgång, olika tankar föder nya tankar. I krockarna händer saker där vissa är mer kreativa än andra. Kreativitet finns där man vågar se lite längre än det uppenbara.

I Guds rike finns kreativitet, Gud som skapade himmel och jord är ju kreativ. På jorden har han skapat oss olika för ett visst syfte. Lemmarna i Kristi kropp skall betjäna varandra. Det som den ene saknar finns hos den andre och ingen av oss har allt. Han har skapat oss med begränsningar för att vi skall  vara beroende av honom, Gud själv, och av varandra. Det är i olikheterna, när vi samarbetar, som resultat kan skapas. Vi behöver se det här för att med gott resultat kunna gå vidare. Och under detta arbete skall vi tjäna varandra och uppbygga varandra. Vi skall se på varandra och hålla den andra högre än oss själva.

I denna tid finns så mycket av jag-mig-mitt. Inför julen finns traditioner som människor byggt upp, men alla passar inte in i det systemet. Om du jobbar inom treskift vet du att det är väldigt svårt att få till traditioner, t.e.x. inom vården jobbar de flesta under julhelg och andra helger och firanden. Då kan man ofta bli överkörd den dag man skulle ha passligt eftersom jag-mig-mitt redan har den dagen bokad. Då får du jämka dig och ställa dig enligt den andras behov. Oftast kommer den andra inte att tänka på att andra också har behov som behöver tillgodoses, att man inte alltid är ledig att ställa sig efter jag-mig-mitts behov. Som kristna skall vi kunna se på saker ur ett medmänskligt perspektiv, se till att andra också blir bemötta som man själv vill bli bemött och då inte bara göra antaganden utan verkligen höra sig för. Det är samarbete i kärlek.

Filipperbrevet 2 har i Folkbibeln fått rubriken "Genom ödmjukhet till upphöjelse".
Om ni nu har tröst hos Kristus, om ni får uppmuntran av hans kärlek, gemenskap i Anden och medkänsla och barmhärtighet,  gör då min glädje fullkomlig genom att ha samma sinnelag och samma kärlek och vara ett i själ och sinne.  Sök inte konflikt eller tom ära. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Se inte till ert eget bästa utan också till andras.  Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fil 2:1-5