lördag 7 november 2020

Hjärtats gärningar


Matt. 25:31-36  När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglar med honom, då ska han sätta sig på sin härlighets tron.  Och alla folk ska samlas inför honom, och han ska skilja dem från varandra som herden skiljer fåren från getterna.  Och han ska ställa fåren på sin högra sida och getterna på den vänstra. Då ska Kungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Fars välsignade, och ta emot det rike som stått berett för er sedan världens skapelse.  För jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig.  Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig. 

Vi själva kan inte avgöra vem som är getter och vem får, utan vi dömer som människor vanligen dömer. Det vi vet är att det behövs ett ödmjukt hjärta som vill ha Jesus som herre och som bekänner honom som sin frälsare och konung. Sedan finns det människor som kanske inte öppet bekänt Jesus i sitt liv men som kan ha ett väldigt gott hjärta och vara de som alltid står upp för och hjälper den som är i nöd, medan det kan finnas bekännande kristna som mest tänker på sig och sitt och som inte gärna sträcker sig till att hjälpa andra.

Något som gör verkligt ont att se är när barn visar förakt för sina gamla föräldrar och inte har tid att hjälpa dem, men som sedan är först på plats när guldet och arvet skall delas. Låt oss hedra vår far och mor också när vi talar om dem efter deras bortgång! Och låt oss vara vakna så att vi vakar över vårt hjärtas attityd. En dag kommer då vi alla skall uppstå och stå inför vår Herre. 

Joh. 5: 28-29 Var inte förvånade över detta. Det kommer en tid när alla som ligger i gravarna ska höra hans röst och komma ut. De som har gjort gott ska uppstå till liv, och de som har gjort ont ska uppstå till dom.