söndag 15 november 2020

Uppladdad av Guds kraft



 Vi sitter och ber, min man ber att jag skall bli laddad med styrka för dagen. Jag ser genast bilden av hur en telefon blir laddad för att inte tystna. Den blir eluppladdad från uttaget i väggen. Själva behöver vi dagligen fyllas av den helige Andes kraft. Sången skall aldrig tillåtas tystna i våra hjärtan, för det skulle betyda att vi blir kraftlösa och svaga. Vi skulle ha svårt att fungera i vår vardag och i relationer. Den helige Ande är vårt kraftuttag, som gör att vi kan fungera i vardagens relationer och i allt vad vi gör.

Ef. 3:14-21  Därför böjer jag mina knän inför Fadern, han från vilken allt som kallas far i himlen och på jorden har sitt namn. Jag ber att han i sin härlighets rikedom ska ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, att Kristus genom tron ska bo i era hjärtan och att ni ska bli rotade och grundade i kärleken. Då ska ni tillsammans med alla de heliga kunna fatta bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt bortom all kunskap. Så ska ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet. Han som kan göra långt mycket mer än allt vi ber om eller tänker oss genom den kraft som verkar i oss, hans är äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla generationer i evigheters evighet. Amen. 

Låt oss i dag få fyllas till vårt inre av den helige Andes kraft, så att Kristus genom tron får bo i hjärtat och så att vi kan bli rotade och grundade i kärleken. Ingen bättre grund finns att få. Då skall vi kunna förstå Guds kärlek till oss och bli uppfyllda av hans fullhet. Som ordet säger, Gud kan göra mycket mer för oss än vi kan be om när den helige Andes kraft får fylla oss.