söndag 28 augusti 2022

Guds skyddsrum

 

Ef. 6:18-19 Gör detta under ständig bön och åkallan och be alltid i Anden. Var därför vakna och håll ut i bön för alla de heliga.  Be också för mig, att ordet ges mig när jag öppnar min mun, så att jag frimodigt förkunnar evangeliets hemlighet.

Ef. 6, talar om den kristnes andliga rustning. Utom att vi dagligen påminner oss om frälsningshjälmen, rättfärdighetens pansar, sanningens bälte kring länderna, beredvillighetens skor, trons sköld och Andens svärd, så ville jag till rustningen också foga vakenheten, att hålla ut i bön för alla de heliga. Eller som det står i en äldre text, ständig bön i anden för de heliga. Att vara så vaken att vi hör Andens maning när han manar oss att be för våra trossyskon och för den som förkunnar ordet så att evangeliet kan gå ut, men även för den som i vånda söker frälsningen i Gud.

Varför är det här viktigt? När jag i dag var i bön upplevde jag att Gud har ett andligt skyddsrum för de sina. I himlen finns ett förrådshus, det är jag övertygad om, och vi kan be Herren mana änglarna att öppna det för oss så att vi kan hämta ut vad vi behöver. I dag är det inta bara krig i världen, så att jordiska skyddsrum behövs, det är också en strid i andevärlden. Den onde vill att vi troende skall tappa besinningen, han vill föra in splittring i församlingen så att vi inte skall kunna gå i vår kallelse och utföra Guds gärningar. Därför är det viktigt att vi är vakna och bedjande, när vi ber för varandra kan Herren föra oss in i det andliga skyddsrummet som Ps. 91 talar om. Guds änglar skall bevara oss på alla våra vägar, så att om än tusen faller vid vår sida, ja tiotusen, så skall ingen olycka drabba oss i det rum av skydd han har för oss. När vi ber för alla de heliga håller vi upp varandra, får större kärlek och respekt för varandra, vi inser att vi är beroende av alla lemmarna i Kristi kropp.

Det finns en figur från Japan kallad Ninja, skulle tro det är en ockult person, men Gud kan vända ont till gott. Ninjan sägs vara en väktare som inte är i krig, men som spanar efter fienden och döljer sig för honom. En bedjare(väktare)kan gå steget före fienden, hålla sig dold, för att avslöja fiendens attacker. Det är sådana väktare vi behöver i denna tid. Unga män och kvinnor som reser sig i bön  är något att be Herren om. Människor som i bön ställer sig på muren, spanar och varnar. Det finns också något som kallas födslovånda och födslo-bön. Om man inte tidigare varit med när sådan bön bes, kan man kanske tycka att det låter konstigt med suckar, stön och rop, men så kan det låta när någon håller på att föda. I Guds förlossningsrum skall vi föda fram denna tidens bedjare. Det kan för den som föder fram kännas som en djup inre bön och även kroppsligt med värk i höfterna, men när fostret är framfött kommer lättnad. På samma sätt kan människors frälsning födas fram och vi vill se många räddas in i Guds rike.

Joh. 17:20-23 Men jag ber inte bara för dem, utan också för dem som kommer att tro på mig genom deras ord. Jag ber att de alla ska vara ett, och att de ska vara i oss liksom du, Far, är i mig och jag i dig. Då ska världen tro att du har sänt mig.  Och den härlighet som du gett mig har jag gett till dem, för att de ska vara ett liksom vi är ett:  jag i dem och du i mig, så att de är fullkomligt förenade till ett. Då ska världen förstå att du har sänt mig, och att du har älskat dem så som du har älskat mig.