onsdag 24 januari 2024

Se människan!

 

Joh. 19:5 Jesus kom då ut, klädd i törnekronan och purpurmanteln, och Pilatus sade till dem: "Se människan!" 

Soldaterna hånade Jesus och slog honom inför korsfästelsen. En del översättningar säger människan, en annan mannen. Någon "Där har ni människan", ungefär som om en eländig figur. "Där är är han, se riktigt på honom". Typ låt honom nu bli riktigt uttittad. "Se, vilken människa". "En sådan (stackars) människa". Orden rymmer både medlidande och förakt när Pilatus ser på Jesus. Det förakt Jesus mötte var en del av korsets lidande och smälek och han bar det med gränslöst tålamod (Studiebibeln). Pilatus förstod inte att han stod inför historiens största gestalt, Människosonen som var Guds Son.

Jesus, som tog på sig hela mänsklighetens synd och missgärning blev förkastad, misshandlad och föraktad, visades ingen respekt. Som om det inte räckte att bära allas våra missgärningar och misslyckanden, smärta och lidande, med allt vad det måste ha kostat honom. Ända till döden höll han ut, som ett lamm som skulle slaktas.

 Som Jes.53 säger "Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet blev lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade". Jesus blev en bild av mänskligheten, trots att han inget ont gjort. Pilatus sa:"Se människan", det var våra tillkortakommande och sjukdomar han, soldaterna och människorna där såg. Helt oskyldig  tog Jesus straffet på sig. Så att vi skulle få gå helade och syndfria, få kallas rättfärdiga, få ha frid och frälsning i våra hjärtan.  

Det är svårt för en människa att förstå att någon kunnat lida så för oss, man känner sig ovärdig. Att Guds kärlek till oss är så stor att han gav oss sin egen Son. Gud älskar oss så mycket, han ser människan och han ser oss genom Jesus och förlåter oss allt på grund av att Jesus dog för oss på ett kors. Det vi kan göra i tacksamhet är att ta emot hans kärlek, låta honom älska oss och sedan ge vidare till andra människor det vi fått av honom. Låta Kristus leva i och genom oss med den kraft Gud ger och som mäktigt verkar i oss. (Ef. 3:20)

Gal. 2:20 Och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig.