torsdag 19 maj 2016

Gud förbarma dig över oss!

Jag tackar Gud för detta forum där jag kan vädra lungorna utan att stöta mig med någon! Ibland kan vi bli missuppfattade utan att ha möjlighet att försvara oss. Jag vill komma med frid så långt som på mig beror - och så gott det är möjligt tack vare Guds nåd! Det är jag övertygad om att andra också vill, men ibland har vi fördomar och de fördomarna kan komma till uttryck när vi upplever oss anklagade. I det här fallet handlade det om något jag skrev i ett tidigare inlägg och på något vis skedde en överföring så att man antog det som mina egna åsikter.

Och nu skall jag komma till mina egna tankar och åsikter. Ja, det är sant vad ungdomar säger såtillvida att jag anser att de också har något att säga. När får dom göra det? Javisst kommer de med kritik, det är sant, men mellan de kritiska orden finns det ju faktiskt ett rop att vi skulle höra dem. Och hur skall vi kunna föra arvet vidare om vi inte lyssnar till kritiken? Det finns ingen perfekt församling i Guds rike, hur gärna vi än vill tro det.

Det här är ett antagande, ungdomarna själva borde säga det, men kanske säger de t.ex.så här:"Lyssna! Vi kan inte leva i religion, vi behöver relationer till fäder och mödrar som inte är felfria och bara vill visa fram en perfekt fasad. Vi är själva inte perfekta, vi lever i en värld med utbud av allt möjligt. Så var det inte i din ungdom, så sluta att döma oss för det. Sluta se på våra svagheter och visa i stället att ni kan älska oss med Jesu kärlek. Vi är som unga, späda plantor i Guds gård och vi behöver kärlek, omtanke och mycket stöd. Vi behöver gödas med den helige Ande, Guds ord och dina förböner varje dag. Om ni vågar vara äkta och er själva så vågar vi kanske närma oss er".

Ja, man skall ju inte lägga ord i munnen på någon annan, jag skriver bara så som jag hör det och då gråter mitt hjärta. Gud förbarma dig över oss!

Jag finns själv i en församling där man får vara äkta och vara sig själv. Vi har alla våra fel och brister, ingen är fullkomlig. Jag hoppas det skall dra ungdomar till oss och jag ber att Gud skall se i nåd till oss att vi hör de ungas röster och sedan inte skrämmer bort dem. Gud förbarma dig över oss!