fredag 11 november 2016

Himmelriket är nära



Nyligen såg vi, en grupp i församlingen, på en film som heter "War room". Och som namnet säger handlar den en hel del om bönekrig, på ett sätt som man kan säga att mer eller mindre berör oss alla i vår vardag. Kan varmt rekommendera den. Finns att beställas bl.a. från kanal 10:s förlag. Den visar på ett praktiskt sätt hur vi kan involvera Guds ord i vår bön och få bönesvar.

Min man och jag hade redan tidigare sett filmen och ville att också andra skulle få möjlighet att se den, eftersom den gav så mycket. Det var inget problem med att se den en andra gång, trots att den är nästan två timmar lång, därför att den är lättsam att titta på och den är både rolig, spännande, gripande och visar på omvändelse. Man kan nog säga att den har alla ingredienser, här sägs många visheter och det finns närhet till Kristus och i undervisningen om bön.

Något både min man och jag tänkte på, efter att ha sett filmen denna andra gång, var att vi kunde ta till oss och se något nytt som vi missade första gången. Det jag  tänkte jag på var hur jag själv lärde mig bönekriga. Det var vår pastor som uppmuntrade mig och visade vad hon själv fått lära sig, ingenting behöver anses konstigt när det går under Guds smörjelse och hans ordningar. Hon som själv fått överta en bönemantel av en kvinna som, faktiskt hette Ester, och som likt en kvinna i denna film hade sitt bönekrig i en garderob. Och det jag lärde mig nu av filmen var att också jag borde ge vidare det som jag fått lära mig, aktivt be att Gud visar mig den eller de personer som kan bära manteln av bönekrig. Vad vi har fått som en gåva skall vi ge vidare som en gåva.

Matt. 10:7-8  Där ni går fram ska ni predika: Himmelriket är nära. Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar. Det ni har fått som gåva ska ni ge som gåva.

Jag har fått frälsningen som en gåva. Därför vill jag ge den vidare till dig som ännu inte bekänt Jesus som din frälsare. Du kan be så här med mig:
"Jesus, jag ber att du kommer in i mitt hjärta, att du renar mig från all synd och orättfärdighet och att du förlåter mig. Jag tror att du är Guds Son och jag bekänner dig som herre i mitt liv. Tack att du förlåtit mig och att jag nu är ett Guds barn".
Sedan bekänner du för någon i din närhet att du nu tillhör Jesus, så att du kan styrkt gå vidare i ditt nya liv, som en ny skapelse i Kristus Jesus.