söndag 22 januari 2017

En doft av kärlek



Guds kärlek är som stranden och som gräset,
är vind och vidd och ett oändligt hem.
Vi frihet fick att bo där, gå och komma,
att säga "ja" till Gud och säga "nej",
Guds kärlek är som stranden och som gräset,
är vind och vidd och ett oändligt hem

Den helige Ande, kärlekens Ande, är som en doft från himlen. Medan kyla och förvirring kanske råder på jorden och en del människor kan tycka att allt är ute, allt är värdelöst och meningslöst, så sveper Guds Ande över den som hoppas och tror och väntar på Andens beröring med Guds helande och upprättande kraft. Det kan vara milsvida skillnader och meningar mellan oss, men Guds famn förenar och gör under. Vi söker kärleken i samma Guds famn. Hans kärlek räcker för alla, han är allas vår pappa.

Uppenbarelsens Ande kan varna och ge vägledning och med Guds kraft kan vi besegra fienden. Murar måste falla, stolthet måste gå och beroendet av Herren växa fram. Lögnens och tjuvens ande ertappas och avslöjas. Guds kärlek är för oss alla och vi får inte tillåta någon av den ondes pilar bo hos oss. Vi står djävulen emot och han måste fly ifrån oss. 
Ps. 18: 38-41 Jag jagade mina fiender, och hann upp dem, och jag vände mig inte om förrän alla hade besegrats. Med all kraft slog jag dem till marken, så att de inte kunde resa sig. Jag satte min fot på deras halsar. Du utrustade mig med starka vapen för striden. Mina fiender förlorade modet och föll besegrade framför mina fötter. Du fick dem att vända om och fly.

Med fienden besegrad, renhet i hjärtat och ett öppet hjärta för Guds kärlek kan vi begära att doften av hans kärlek skall fylla oss så att människor i vår närhet kan känna och uppleva den. Den doften är äkta, det är bara bara Jesus, inget av människans eget.
2 Kor. 2: 14-16  Jag får nu gå med i hans triumftåg över världen, för att sprida det glada budskapet om Kristus till alla människor. Mitt arbete är som en välluktande rökelsedoft som offras till Gud. Till hans ära sprider jag doften om Kristus till alla människor. Och för de människor som tror på budskapet och blir räddade, är det en doft som ger liv.