söndag 28 januari 2018

Där Herren talar är liv och glädje

Till dig, Herre, ropar jag. Min klippa, var inte stum mot mig! Om du är tyst mot mig, blir jag som de som går ner i graven. Ps. 28:1 FB

Om Gud är "stum" och jag inte upplever något tilltal från honom, så är det inte han det beror på utan jag som inte lyssnar, men själva livet blir tyst och jag blir som en som "går ner i graven".

Ps.28:2 Hör min bön om nåd när jag ropar till dig, är jag lyfter mina händer mot det allra heligaste i i din helgedom.

Jag ropar till Gud, jag vill ju inte vara som en levande död, utan som en som lever efter hans vilja och maning. Ändå säger han att jag inte behöver ha någon fördömelse, det skall vara så här medan vi växer. Om jag aldrig ifrågasätter mig själv finns heller ingen tillväxtmån.

När Herren svarar mig kan glädjen bryta fram.

Prisa Herren, för han har lyssnat till mitt rop på hjälp! Han har gett mig ny kraft, och han skyddar mig för varje fara. Jag litade på honom och han hjälpte mig. Glädjen bubblar nu i mitt hjärta, och jag brister ut i lovsånger till honom. Ps. 28:6-7 NLB