tisdag 12 mars 2019

Längtan till Guds hus

Ps. 84: 2-3 Hur ljuvliga är inte dina boningar, Herre Sebaot!  Min själ längtar och trängtar till Herrens gårdar, min själ och min kropp jublar mot levande Gud.

Det står om dem som går i tåredalen att de gör den rik på källor. Ibland kan vi gråta i vår längtan efter Gud, det är inte en sorg, men tårar som kommer från ett desperat hjärta. "Varför skall det vara så här, jag orkar inte vara en som bara går på möten för att själen skall få njuta, jag vill leva i Kristus och hans närhet i innerlighet". Min själ längtar och trängtar.

Ps. 84: 7-11 När de vandrar genom tåredalen gör de den rik på källor, och höstregnet täcker den med välsignelser. De går från kraft till kraft, de träder fram inför Gud på Sion. "Herre Gud Sebaot, hör min bön,lyssna, du Jakobs Gud! Sela. Gud, se vår sköld, se på din smordes ansikte! En dag i dina gårdar är bättre än tusen andra. Jag vill hellre vakta dörren i min Guds hus än bo i de gudlösas tält".

Den som vaktar dörren i Guds hus är en som ber. Det kan ske med tårar, "Herre förbarma dig över oss"!!  "Se på din smordes ansikte", det ansikte han lyfter upp mot dig när han hänger sig och tillber, vänder hjärtat helt till Gud.
Söker Guds vilja, att hans vägar skall bo i hjärtat och vara det viktigaste. Något som håller att leva på för resten av livet. Jesus skall vara ljuset som för människan till Guds hus.

Ps. 84:6 Saliga är de som har sin styrka i dig, som har dina vägar i sitt hjärta.