torsdag 28 mars 2019

Vitare än snö


Ps. 51:9  Stänk det renande blodet på mig, så att jag blir ren igen. Tvätta bort min synd, så att jag blir vitare än snö!

Snö används ofta som en bild av renhet. Nu är våren på kommande och snön smälter bort, men den som tvättats i Jesu renande blod är alltid ren från synden. Vi kan aldrig bli helt syndfria, men vi kan be Jesus förlåta oss varje dag, också för synder vi själv inte uppmärksammat. Då lovar han att han förlåter oss och så kan vi bli rena igen. Vi, Guds levande barn, är alltigenom rena och rättfärdiga, vi får gå från härlighet till härlighet. Det räcker med en enda blodsdroppe, så starkt vittnar det blodet till vår fördel. Gud skapar i oss ett rent hjärta, vi behöver inte känna varken skuld eller skam i saker vi misslyckats med eller som dragit oss in i mörker. Inget skall kunna skilja oss från Kristi kärlek som är ren och varm och verksam. Det dyrbara blodet är utgjutet för oss så att vi ska kunna gå utan fördömelse över våra liv, fria och glädjefyllda genom den helige Andes kraft. Gud lyfter oss upp i sin famn, ur fördärvets grop ställer han våra fötter på den fasta klippan Jesus. Ju närmare vi håller hos Jesus och dricker från hans källa desto lättare är det att växa i andlig mognad. Herren skall få leda oss på sina vägar för sitt namns skull och på grund av offerlammet som offrades för oss. Ta emot hans gåva, påminn dig om vad han gjort för oss i den påsktid som nu kommer.

Ps. 51:12  Skapa i mig ett nytt, rent hjärta, Gud, fyllt med rena tankar och stor frimodighet!