fredag 16 augusti 2019

Skördemannen

Matt. 13: 2-30  Han lade fram en annan liknelse för dem: "Himmelriket är som en man som sådde god säd i sin åker. Men medan folket sov, kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg.  När säden växte upp och gick i ax, visade sig också ogräset.  Då gick tjänarna till sin herre och sade: Herre, visst sådde du god säd i din åker? Varifrån kommer då ogräset?  Han svarade: Detta har en fiende gjort. Tjänarna frågade honom: Vill du att vi ska gå och samla ihop det?  Nej, svarade han, då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar ut ogräset.  Låt båda växa tillsammans fram till skörden. När skördetiden är inne, ska jag säga till skördemännen: Samla först ihop ogräset och bind det i knippen för att brännas. Men vetet ska ni samla in i min lada.

Vi sover väl inte och låter ovännen så ogräs i Guds åker? Gud har ju gett oss sitt svärd, ordet, vi skall använda det till att förjaga fienden. Vi är hans tjänare och får i hans hjord. När han sänder oss skall vi gå som hans redskap här på jorden och inte låta något stå i vägen för oss, varken människor eller trycket från andevärlden. Gud är den som kallat och frälst oss, men Gud är också skördemannen.  Vi ber och sår ordet, vattnar i bön, och en dag kan vi få se skörden.
Joh.4: 34-36  Säger ni inte: fyra månader till, sedan kommer skörden? Men se, jag säger er: Lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd.  Redan nu får den som skördar sin lön. Han samlar in frukt till evigt liv, så att den som sår och den som skördar får glädja sig tillsammans.

Jesus förklarade liknelsen om ogräset för sina lärjungar.
Matt. 13: 36-43  Sedan lämnade Jesus folket och gick hem. Hans lärjungar kom då fram till honom och sade: "Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss."  Han svarade: "Den som sår den goda säden är Människosonen.  Åkern är världen. Den goda säden är rikets barn, ogräset är den ondes barn.  Fienden som sådde det är djävulen. Skörden är tidens slut, och skördemännen är änglar.  Som när ogräset samlas ihop och bränns upp i eld ska det bli vid tidens slut.  Människosonen ska sända ut sina änglar, och de ska samla ihop ur hans rike allt som förleder och alla som gör orätt  och kasta dem i den brinnande ugnen. Där ska man gråta och gnissla tänder.  Då ska de rättfärdiga lysa som solen i sin Fars rike. Hör, du som har öron!

Ibland brukar jag fråga mig varför människor inte tar emot ordet om Jesus. Är det så att man skjuter det ifrån sig, att det känns besvärligt, att man inte förstått vad det betyder. Eller är hjärtat hårt, har den onde så förvillat och gjort dem till sina barn? Hur gärna vill inte vi, Guds barn, att man kunde förstå och ta emot, men Gud har gett människan en fri vilja att själv välja. Nu är tiden mogen och vi får svara vår Frälsare: "Här är jag, sänd mig, jag vill vara din skördearbetare".