torsdag 29 augusti 2019

Är det säkert att det är den helige Ande som talar genom mig?



Då jag nyligen börjat ifrågasätta en sak som jag tidigare egentligen inte tänkt på desto mer, så vill jag här se vad bibeln säger om saken. En person säger ofta till mig att det är den helige Ande som gett till henne det som hon vittnar om. En annan person säger att vi kan se på frukten om det är den helige Ande som manat och att det inte kan komma något ont eller negativt genom honom. Själv tänker jag att den helige Andes uppgift är att förhärliga Jesus.

Så vad säger då bibeln? Joh. 16: 13-14  Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske. Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er.
Jesus skall alltså förhärligas genom den helige Ande, som bara skall tala det han hör från Fadern. Om då en människa framför ett budskap och säger att det kommer från Gud, vad kan det då innehålla? Ja, vad gjorde Jesus här på jorden, den helige Ande skall ta av det som tillhör Jesus. Och ( Hebr. 13.8) Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet.

Vilken är frukten när vi vittnar manade av den helige Ande? Det säger sig själv att vi inte kan börja ifrågasätta allt, men gåvan att skilja mellan andar är värdefull. Vi kan alla tala fel och uppleva fel vad helig Ande manar oss att säga och för det behöver ingen dömas. När vi är barn i Kristus eller inte vana vid att urskilja Andens röst så behöver vi en mognadstid. Men om vi vill veta att det blev rätt kan vi alltid söka i Ordet och se att det stämmer ihop och för övrigt lär vi oss nog med tiden att när bekräftelsen kommer så kan jag ha frid i hjärtat, oavsett vad någon annan skulle kunna tycka.

Gal. 5: 16-23 Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så gör ni inte vad köttet begär. Köttet söker det som är emot Anden, och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra så att ni inte kan göra det ni vill.  Men om ni leds av Anden står ni inte under lagen.  Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier, avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.  Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärskning.

När vi talar i den helige Ande går det lätt och smort, kraften från Gud gör det. Då är det glädje, då tänker vi gott och mår bra, vi vill gå med glädjebudbärarens fotsteg och frambära gott budskap. Alltså kan vi tala därefter, ord från himlen. Ord om Frälsaren och allt han är och gjort för oss. Tacksamhet,  uppmuntran, sporrande, ord av upprättelse osv.  Min tro är att så kan vi veta om vi är ledda av den helige Ande.