onsdag 11 mars 2020

Åkermark

Kanske brukar du som jag fascineras av åkrar. För att de är vackra och det växlar med årstiden. Nu är det en snöfri vinter, jag tittar genom bilfönstret på en åkermark och tycker även nu att det är något med den. Samtidigt kommer tanken till mig att en jordbrukare nog ser helt annorlunda på den. Han ser nog på jorden och tänker att den skall bearbetas, sås, hållas efter ogräs och till sist skördas innan den igen plogas upp. Och nu förstår du säkert vart jag vill komma.

Jag tänker på Guds åkerfält. Våra hjärtans mark som behöver bearbetas och få en sådd som skall framföda tro. Sådden i köttets åker behöver rensas från ogräs, åkermarken ges skydd mot djävulens brinnande pilar. Och först därefter kan Andens frukt börja ses i vårt liv. Precis som en åker som år efter år ska bearbetas igen så behöver också våra hjärtan ödmjukas och mogna vartefter. Vårt liv går i perioder, ibland händer inte mycket utan vi har ökentider.


Matt. 13: 24-30  "Himmelriket är som en man som sådde god säd i sin åker. Men medan folket sov, kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax, visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: Herre, visst sådde du god säd i din åker? Varifrån kommer då ogräset? Han svarade: Detta har en fiende gjort. Tjänarna frågade honom: Vill du att vi ska gå och samla ihop det? Nej, svarade han, då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar ut ogräset. Låt båda växa tillsammans fram till skörden. När skördetiden är inne, ska jag säga till skördemännen: Samla först ihop ogräset och bind det i knippen för att brännas. Men vetet ska ni samla in i min lada."

Jag ser hur Gud ser på oss som sitt åkerfält och liksom jordbrukaren vet alla skeenden i våra liv. Han vet hur åkermarken ibland behöver vila och ta igen sig och ser hur växten utvecklas. Han ger oss sitt ord för vår tillväxt, han ger regn i rätt tid. Det finns ingen jordbrukare som har en sådan omsorg om sina barn som Gud Fader har. Han är med oss i allt och ger oss i rätt tid det vi behöver för att hans rike skall växa till.