söndag 22 augusti 2021

En rätt fasta

Jes. 58 talar om en rätt typ av fasta. Vi kan fasta på många olika sätt, det behöver inte alltid handla om matfasta, alla har ju inte heller möjlighet till en sådan fasta tex på grund av medicinering eller sjukdomar i kroppen. Att fasta är att avstå, vi kan avstå tv-tittande, att ständigt kopplas till sociala medier osv. Men den typ av fasta bibeln här talar om i Jes. handlar om att göra rätt och att hjälpa de behövande.

Ropa ut det högt som ljudet av trumpetstötar! Låt mitt folk få veta att de är upproriska!  Ändå uppträder de så gudfruktigt! De kommer till templet varje dag och är så angelägna att lyssna när min lag föreläses, precis som om de tänkte lyda den och inte alls föraktade sin Guds befallningar! De är så angelägna att tillbe på rätt sätt, och de verkar uppskatta gudstjänsterna i templet.  "Vi har fastat inför dig", säger de. "Är du inte glad för det? Jes. 58:1-3 NLB

"Varför fastar vi när du inte ser det? Varför späker vi oss när du inte märker det?" Men se, på er fastedag sköter ni era sysslor och driver alla era arbetare hårt. Ni håller er fasta med gräl och bråk, ni slåss med onda nävar. Ni fastar i dag inte på sådant sätt att er röst blir hörd i höjden. Jes. 58:3-4 SFB

Gud vill inte se oss hänga med huvudet när vi fastar, så att vår fasta skall bli sedd av andra människor. Nej, det är inför Gud, bara honom, vi skall komma med vår fasta och bön. Guds önskan är att vår fasta skall vara sådan att vi lossar orättfärdiga bojor och löser okets band. Att vi ber för den ofrälste och hjälper den lidande. Att vi ser till den ensamme, ringer eller besöker honom. Att vi hedrar vår fader och vår moder, visar dem aktning och respekt. Att vi ger mat till den som är utan och husrum åt den som inget hem har, ger av vårt överflöd till den som har det svårt, kanske sänder vårt bröd över vattnet. En typ av fasta där vi ger utan att tänka på oss själva, ger av vår tid och utan lön. Det är något som inte är bekvämt för oss, det handlar om att avstå. 

Varför ser du inte våra offer? Varför hör du inte våra böner? Vi har böjt oss för dig, och du har inte ens lagt märke till det!"Jag ska tala om anledningen för er. Ni lever i era syndiga nöjen till och med när ni fastar, och ni förtrycker dem som arbetar för er.  Vad har fastan för mening när ni fortsätter att strida och gräla? En sådan fasta tilltalar inte mig. Jes. 58:3-4 NLB

Jesus avstod allt när han gick i döden för oss. Fasta är att bli lite mer lik Jesus, att inte lägga ok på någon, baktala och peka finger och vad fördärvligt är. Det handlar också om att fira Herrens sabbatsdag till hans behag. När Gud ser att vi renar oss och avstår tid och pengar, ser i medkänsla på vår medmänniska, då vill han ge oss bönesvar när vi ropar till honom om hjälp. 

 Då ska ditt ljus bryta fram som gryningen och ditt helande växa fram med hast. Din rättfärdighet ska gå framför dig och Herrens härlighet följa i dina spår.  Då ska Herren svara när du åkallar honom. När du ropar, ska han säga: "Här är jag." Jes. 58:8-9 SFB