måndag 30 augusti 2021

Ge bekräftelse

 

Vi vet att bekräftelsebehovet i dessa tider har blivit stort genom att man söker det i gillanden på Facebook, Instagram eller på annat sätt. En person med svag självkänsla söker bekräftelse på olika sätt. Vi vet att vårt värde finns genom att Jesus Kristus bor i oss, men ibland är det också bara skönt när någon ser en, att man vet att man lever och att man är godkänd. I en församling är det tilldragande för nya människor om folk hälsar och talar med en, man känner på så vis att man blir inkluderad. Vi är alla olika och har olika behov av bekräftelse, för den som upplever utanförskap och ensamhet kan bara ett hej eller en klapp på axeln betyda mycket.

Jag vill vara en person som ser människor, som inte vill låta någon sitta ensam. Jag vill vara en som ger bekräftelse. Det finns så mycket av negativa ord i världen så när vi ser något vi upplever som positivt skall vi inte hålla tillbaka utan låta personen få veta det. Ingen kan läsa våra tankar. Ett vänligt ord är aldrig tungt att säga, som att "vad du är fin i håret", "du har så vacker jumper", "jag trivs i ditt sällskap". Eller fråga hur personen har det i dag, om den är sjuk säga att jag kan be för dig. Kanske bara lägga en hand på axeln eller sätta sig ned bredvid personen. Vi kan inte veta hur mycket vår respons betyder för den människan men Gud Fader i himmelen vet och sätter tummen upp, han gillar.

Matt. 25:40 Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort för mig.

 Jag försäkrar er, att när ni gjorde detta för någon av mina minsta bröder och systrar, då gjorde ni det för mig! NLB