onsdag 15 september 2021

Himlen

 

Himlen har för mig tidigare varit något avlägset, något som gamla människor längtat till. Jag har inte kunnat förstå alla dessa sånger om himlen utan tänkt att vi lever ju här och nu och vill se många frälsta innan den dagen kommer. Sen har det kommit till mig att jag behöver lära mig nåt om himlen, försöka förstå denna glädje och väntan på att en dag nå himlen. Så jag började be att Gud skall visa mig och lära mig om himlen, den plats där alla rättfärdiga skall bo tillsammans en dag.

När jag hade bett några veckor över denna min önskan så började jag få svar. En vis man, präst och författare, med namnet KG Larsson, som undervisade om paradiset och himlen. Han säger att vi inte kommer direkt till himlen när vi dör utan till paradiset, som en förgård till himlen. Detta gäller alltså den som tagit emot Jesus i hjärtat som sin Frälsare. Först efter Jesu andra återkomst då domen getts kommer vi att ryckas upp med honom till himlen. Fullt logiskt faktiskt. Ingen annan har stigit in i himlen än Jesus, som aldrig gjort någon synd. Joh. 3:13. Jesus säger till en av syndarna som korsfästes tillsammans med honom: "I dag skall du vara med mig i paradiset". Efter uppståndelsen då Jesus stigit ur graven sa han till Maria: "Rör inte vid mig, ty jag har ännu inte farit upp till Fadern". Det står ju också att vi alla en gång skall ryckas upp Jesus till mötes och först skall de döda uppstå. Jesus övervann döden och dödsriket. Angående paradiset talar också Paulus om det, en man som steg upp till tredje himlen, till paradiset. 2 Kor. 12:4

Det är mycket som inte är lätt att förstå, speciellt i Uppenbarelseboken.Vi har inte alla fått gåvan att undervisa men om vi har en hunger efter att lära oss mer kommer Gud att ge det till oss, alla kan vi söka kunskap hos Herren.

Ps. 65:3-5 Eftersom du svarar på bön, kommer alla människor till dig. Du förlåter oss de synder som ständigt plågar oss. Lyckliga är de som du har utvalt till att bo nära dig i ditt heliga tempel. Där ska du välsigna oss med allt det goda från ditt hus.