torsdag 21 april 2016

Tankestrid och hjärtefrid


Den strid vi kristna har är oftast den som pågår i våra tankar. Djävulen kommer med sina brinnande pilar för att sätta lögntankar i vårt sinne, men Jesus är vägen och sanningen och livet och varje tanke måste bli honom underkastad. Bara vi lära oss känna igen att det är just lögntankar från den onde som det mesta handlar om så har vi kommit en god bit på segervägen. Det är inte alltid lätt att tämja sina egna tankar, inte genom någon människas styrka eller kraft kan det ske men genom den helige Ande.


2 Kor. 10: 4-5  Nej, de vapen jag använder i min andliga kamp är Guds mäktiga kraft, som kan bryta ner alla starka fästen som vi i våra tankar bygger upp.  Jag bryter ner alla stolta argument, och allt som går emot det vi vet om Gud. Varje tanke tar jag till fånga och tvingar den att lyda Kristus.

Jesus, Jesus
ditt namn är dyrbart för mig
Andra röster får tystna
när jag nämner ditt namn
när jag ropar ditt namn
när jag viskar ditt namn
Jesus, Jesus