torsdag 9 juni 2016

Läs Ordet högt


"Alla medel är tillåtna" brukar man säga i världen. Men kanske att vi också i kristenheten skulle slåss med alla medel tillåtna av Gud och skrivna i hans ord. Djävulen går omkring som ett rytande lejon och vi behöver mer och mer börja ryta till och använda oss av de "näbbar och klor" Gud gett, genom kärlek, i sitt ord.

Ett sätt vi har börjat använda oss av hemma hos oss är att läsa en bibeltext högt på kvällen, innan vi går och lägger oss. Jag ser med spänning emot vilken text jag skall få höra min man läsa, vi har inga speciellt utvalda texter, utan läser ungefär vad som kommer när vi slår upp bibeln. Och när jag själv läser hör jag ordet på ett helt nytt sätt, jag använder mig inte bara av sinnet ögonen utan kan också tydligt höra ordet medan jag läser och med munnen bekänner. Det går in på ett helt nytt sätt och jag tror att jag kommer att minnas - inte bara vad jag själv läst - utan också det min man läst högt, bättre än när jag bara tyst läser texten. Om en text stannar i minnet kan vi använda oss av den texten när den onde attackerar. Eller allra helst redan innan :)

Efter att ha läst bibelordet är vi nöjda och trötta och kan gå och lägga oss och sova gott med den andliga maten i hjärta och sinne.

Ps. 3:6 Jag lade mig ner och somnade,
 jag vaknade igen,
 för Herren stöder mig.