måndag 12 december 2016

Finns det ljus så finns det skuggor



 

Man kan ibland på media se filmsnuttar där små barn blir rädda när dom upptäcker sin egen skugga. Som vuxna kan vi ha obehag av att se de skuggor som lämnat efter oss i våra liv.  Sorg, sjukdomar, arbetslöshet, drogmissbruk.Ingen av oss slipper riktigt undan livets misshandel. Om vi har solen på oss så kastar ljuset skuggor. Och även om vi har ljus över våra liv rent andligt sett så kan vi inte heller undgå skuggorna. Då ger Guds ord oss tröst. Han säger att vi får vila under den Allsmäktiges skugga! Han är vår tillflykt och vår borg och den som vi alltid kan lita på. (Ps. 91)

I ljuset blir allt synligt, även det som vi vill dölja av svagheter och missmod, bakslag. Det är då som skuggorna syns. Därför borde vi kanske glädjas över skuggorna som kastas från oss, om inte ljuset fanns skulle mörkret aldrig kunna avslöjas. Ju starkare ljus desto mörkare skugga. En person som var död för en stund berättade om när han mötte Jesus, som sa att vi skall be ofta i tungor så att vi kan få uppenbarelse från Gud. Och lämna bort allt onödigt tal, däri ingår sladder. Då kan vi komma närmare Gud, som är ljus.

Guds ord är ljuset på vår stig, det som vi dagligen skall mata oss med. Och under hans vingars skugga får vi jubla.

Ps. 63: 8-9
Folkbibeln
Du är min hjälp,
 i dina vingars skugga jublar jag.
 Min själ håller sig tätt intill dig,
 din högra hand stöder mig.
 
Levande Bibeln
 Du har alltid hjälpt mig, och under dina skyddande vingars skugga kan jag vara glad! Jag klamrar mig fast vid dig, och din starka högra arm skyddar mig.