fredag 16 december 2016

Vår framtid är i Herrens händer

Den onde älskar att plåga människan om nätterna när hon är som mest sårbar. Han sänder sina lögnpilar och försöker få oss att tro på det han säger. Han talar om sådant som kan gå fel, om en dålig framtid, om sjukdomar och död. Också lärjungarna plågades med fruktan. Mark.6:47-50  På kvällen var båten mitt ute på sjön, och Jesus var ensam kvar på land. Han såg hur lärjungarna slet med rodden, för de hade vinden emot sig. Mot slutet av natten kom han till dem, gående på sjön, och han skulle just gå förbi dem. När de fick se honom gå på sjön trodde de att det var ett spöke, och de skrek, för alla såg honom och blev förskräckta. Men han talade genast med dem och sade till dem: "Var lugna. Det Är Jag . Var inte rädda." Slutet av natten är det som också kallas fjärde eller sista nattväkten. Den inföll 3-6 om morgonen. Det är den tid vissa människor kan vakna och oroa sig för framtiden eller ha svårt för att somna om. Det är den tid på dygnet när allt kan kännas som svårast. Därför är det bra att be innan vi går och lägger oss. Be att den helige Ande leder oss i vår sömn och att blodet beskyddar oss och våra drömmar och tankar. 


 I natt när jag vaknade av smärta försökte lögnaren intala mig att mitt liv på jorden snart är slut. Då påminde jag honom om de löften Gud gett till mig och berättade för honom att jag ämnar slutföra de uppgifter Gud ger mig och i Hans kraft, människor till välsignelse, tröst och frälsning. Och när den dagen kommer vill jag få förenas med Frälsaren i himlen. Somnade och vaknade till följande sångtext. 

Min framtid är i Herrens händer, I natten mörkret ljuset tänder, Han leder mig ett steg i sänder, På väg till himlens land.
Min gårdag är förbi den gav mig visshet, Om Herrens nåd för mig en syndens slav, Förlåtelse och kärlek fick jag röna, Den stund och jag med allt åt honom gav.
Jag möter ny för dag med hoppfullt sinne, Och griper om Guds löfte rik och stor, Som dagen är så skall dock kraften vara, Det löftet räcker fram till himlens port.
Förtröstansfullt jag bidar morgondagen, Min dolda stig för Gud är uppenbar, Han leder mig och länkar mina öden, I Herrens trofasthet jag trygghet har.
Herren är trofast och alla hans löften är sanna. I tron på honom kan vi vara trygga, vår framtid är i hans händer.