fredag 2 december 2016

Nyckeln till hjärtat




Höga Visan 5: 2-5 Jag sover, men mitt hjärta är vaket. Hör, min vän klappar på. Han säger: "Öppna för mig, du min syster, min älskade, min duva, du min fullkomliga. Mitt huvud är fullt av dagg, mina lockar av nattens droppar". Jag har tagit av mina kläder, skulle jag nu ta på dem igen? Jag har tvättat mina fötter, skulle jag nu smutsa ner dem igen? Min vän räckte in sin hand genom luckan, då rördes mitt hjärta över honom. Jag steg upp för att öppna för min vän, och mina händer dröp av myrra, mina fingrar av flytande myrra som fuktade dörrens handtag.

Bruden talar om sin älskade, den som hon längtar efter. Brudgummen längtar också  efter bruden och önskar att hon skall öppna sitt hjärtas dörr för honom. Bruden kan vara som sovande men anden i henne är vaken. Brudgummen talar till hennes hjärta:"Öppna för mig"! För honom är bruden fullkomlig, vitare än snö, tvättad i Lammets blod. 

Tänk på hur en liten nyckel kan öppna dörren till ett stort hus. Den del av nyckeln som sticks i låset har något som kallas ax och det är det som gör att dörren öppnas.  Alla har vi olika ax på våra nycklar för att ingen annan skall kunna öppna dörren, endast ägaren. Jesus känner våra hjärtans koder men han vill att vi ger honom vår tillåtelse. Om Jesus får äga vårt hjärta helt och hållet så är han verkligen ägaren till vårt hjärta. Så frågan är, vill jag ge honom hela mitt hjärta, med alla de skrymslen som finns där, precis som i ett hus. Vill jag anstränga mig och göra allt för att vara i hans närhet. Då kan mina händer drypa av myrra och mina böner, tillbedjan och tacksägelse stiga upp som en rökelse inför honom. Myrra var som ett balsam och läkemedel.