måndag 11 februari 2019

Välsignelse och förbannelse



Har tidigare i denna blogg skrivit om denna sidas överskrift efter att ha läst Derek Prince bok med denna titel. Om vi vill befria människor från betryck måste vi ändå vara varliga och även betänka det som Tommy Lilja skriver i sin bok "Du måste veta vad det är..". Han säger: "Dessutom är det min erfarenhet att alla inte har den auktoriteten som befriar från mörker och har du inte kraften, ja då kan det bli fel".

Om vi ändå skall gå emot den förbannelse vi upplever finns över en människas liv tycker jag att det är väldigt viktigt att vi först klargör vad det hela handlar om. Vi behöver betona att det inte är personen själv som vi attackerar utan det som plågar dem. Så att det inte blir som det jag själv varit med om att mötesledaren står uppe på scen och i mikrofon och inför alla människor står och skriker mot min person, högt i tungor. Om det det kan jag bara säga att det gjorde större skada än nytta.
När vi går emot förbannelser bör vi göra det enskilt i en mindre grupp och t.e.x. i konferenser där manifestationer börjar ske brukar man dra sig åt sidan.

Min erfarenhet är att Jesus först behöver sättas i centrum. Vi talar om den Jesus som är enbart ljus, inget mörker finns där. Vi prisar den Jesus som är bara god och vill oss gott, för att han älskar oss och vill befria oss från allt som vill trycka ner oss. Talar om den välsignelse han vill ge oss. Vi attackerar inte personen vi vill hjälpa med att utmåla att den har dålig tro, i stället visar vi genom Guds  ord hur personen själv kan vara delaktig i helandet genom att i sitt vardagsliv börja bekänna Guds ord över sitt liv. Man tar det som ett piller och fortsätter bekänna ordet tills det gått ner i hjärtat och man till sist vet att man vet att detta ord har verkan.

Samma gäller den som vill hjälpa en person till befrielse. Om jag själv har sår får det inte gå ut över den jag ber för. Det får aldrig bli så att befrielsebönen blir till en anklagelse mot personen. Vi behöver vara mycket visliga för att inte göra smärtan och förkrosselsen ännu större och svårare.

Naturligtvis skall vi be med och befria människor, men allt behöver gå i enlighet med den helige Andes ledning. Då skall vi efteråt kunna glädja oss tillsammans med den befriade.

 Gal. 3: 13-14  Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä. Så skulle välsignelsen som Abraham fått komma till hedningarna i Jesus Kristus, så att vi genom tron skulle få den utlovade Anden.