tisdag 5 februari 2019

Visa respekt






Om jag har fått förmågan att tala okända språk, både jordiska och himmelska, men inte visar kärlek, då liknar jag en gonggong eller en cymbal som bara avger meningslösa ljud. 1Kor. 13:1 NLB Rubriken till denna text som också brukar kallas "kärlekens lov", är här i Levande bibeln "Den viktigaste egenskapen: Att visa kärlek".

Hur visar vi då kärlek? Är det genom att läsa kärlekens lov och tala vackra ord om kärleken, eller uppmana andra till kärlek? Det tror jag inte. Jag tror i stället att det är som rubriken här säger, att visa respekt för varandra, eller som bibeln säger: "Hålla den andre högre än sig själv". Att visa kärlek i handling.

Jag menar inte att jag skulle vara tillräckligt nära Jesus, vi kan alla komma närmare, men vi har alla olika kallelser. För mig handlar det mycket om att ta hand om människor med bekymmer av olika slag. Jag får så gott som dagligen något samtal eller meddelande från någon i nöd, ibland flera per dag, där någon har behov av att dela med sig av det jobbiga eller begära förbön. Då upplever jag att jag enbart skall vara en som lyssnar eller ber. Jag skall inte försöka börja styra eller på något sätt låta den andra bli förödmjukad genom vad den sagt. Det är inte min uppgift, Guds uppgift är att leda personen rätt. Jag skall bara vara örat som lyssnar, en medmänniska som stöder och visar omsorg. Jesus har befallt oss att bära varandras bördor.

Min tro är att det är just genom att hjälpa och tjäna människor som vi visar att vi älskar Jesus. Besöka den sjuke och fångne, den ensamma. Ge mat och kläder till den som behöver, öppna sitt hem för främlingen osv. Jesus frågade tre gånger Petrus om han älskade honom, när Petrus svarade ja sade Jesus att han skulle föra lammen på bete, senare fåren, och vara en herde för dem. Och slutligen sa Jesus till Petrus: "Följ mig". Ingen vill följa den som anklagar.  Vi följer den Jesus som älskar oss och som vi älskar tillbaka, och om vi verkligen gör det kommer det att synas i våra handlingar. Vi kan lämna egna saker och intressen för andras väl. Jesus säger i Matt. 16:24 "Om någon vill bli min efterföljare, så kan han inte längre tänka på sig själv".