måndag 1 april 2019

På helig mark

Ps. 27:4 Ett har jag begärt av Herren, detta söker jag: att få bo i Herrens hus i alla mina livsdagar, för att se Herrens ljuvlighet och söka honom i hans tempel.



Bönenätterna har blivit många nu. Vad är det egentligen som händer? Läser i tidningen om barn som utsatts för det mest kränkbara, det vedervärdigaste en människa kan tvingas utstå, och så mot en av dessa våra minsta! Det sker fruktansvärda brott i den undre världen, det är korruption och lurendrejeri, åldringar utsätts för våld, misshandel, stöld... Det är en värld där snart inget värre kan ske. Måste inte Jesus komma snart då, men det finns ännu så många som behöver få bli berörd av Guds ord, det finns kristna som behöver återvända till Gud, ögon som behöver öppnas, upprättelse.

Jag sitter här, mycket trött efter vaknätterna, men tänker att det aldrig är förgäves. Jesus gav sitt liv för mig, hur mycket mindre är det inte att ge någon timme per natt för en syster och en bror i nöd.
Klagar under natten inför Gud, hur ska jag orka bära alla bördor, det blir mig för tungt. Då känner jag hans kärleksfulla närvaro, han skall ge mig kraft, han skall bära bördorna jag kommer med till honom. Han lyfter ur min ande fram ord som jag lärt mig från bibeln. Jag får sitta i hans famn och mättas av de många ord han ger mig av tröst och jag bara vet att jag orkar, att det är värt varenda bön i nattens timmar. Så får jag be om förlåtelse för uppgivenhet och ge honom min fader allt tack, allt lov. Tacka honom att jag får vara utvald, att jag får stå i bönetjänst, påhejad av honom som hör varenda bön och ser till dem. Att mina böner får vara en rökelse som stiger upp till honom. att jag får vara barn till Gud.

Levande bibels ord för Ps. 27: 4-8  Det enda jag vill ha av Gud, det som jag längtar efter mer än något annat, är förmånen att få bo i hans tempel i hela mitt liv. Jag vill känna hans närvaro varje dag och få glädjas över hans fullkomlighet och ära. När svårigheterna kommer tänker jag vara i hans tempel. Där kommer han att gömma mig. Han ska sätta mig på en hög klippa, utom räckhåll för de fiender som omringar mig. Med glädjerop vill jag ge honom mitt offer och jag vill sjunga till hans ära. Lyssna när jag ropar, Herre! Var barmhärtig och sänd mig den hjälp jag behöver! Jag hörde när du sa: "Mitt folk, vänd er direkt till mig", och jag svarade: "Herre, jag kommer."

Ja, Herre, till dig vill jag komma!