tisdag 9 april 2019

Kammarbön





 Matt. 6:6 Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Far som är i det fördolda. Då ska din Far, som ser i det fördolda, belöna dig.

En bön som vi nog kan vara överens om, behagar Gud, är den nära, intima och personliga bönen. Den vi ber när vi drar oss undan och vill att ingen annan skall höra. Bönen där vi hänger oss till honom, kanske genom suckar, klagan och gråt eller i tillbedjan där vi förkunnar honom vår kärlek. Det står att ett ödmjukt och förkrossat hjärta behagar Gud. Dessa är "rätt typ" av bön, böner han aldrig skall förkasta. Vi går in i vår "kammare", avskärmad från omvärlden, låter bönen ta sin tid.

Alla som ber vet att det inte är lätt att ta tiden tillsammans med Gud, det finns alltid något annat som pockar på vår uppmärksamhet. Vi kan uppleva stress, "hur skall jag hinna med det jag behöver få gjort"? Hörde en cancerläkare berätta om vad människors tankar var i samband med att döden kom nära, då mätte man inte med samma mått som vi gör mitt i det aktiva livet, då ser man annat som är betydligt viktigare; relationen till människor och till Gud. Ingenting är viktigare i vår vardag än bönestunden med Gud, det är den som skall bära oss under resten av dagen.

Om jag vill höra Gud tala till mig behöver jag lämna stress utanför. Jag behöver välja en tid på dygnet där jag kan få den stunden, helt enkelt planera in den. Lämna bort tv, dator, telefon och annat som vill ta av din uppmärksamhet. Det är svårt att lämna ingrodda vanor men det går om man lämnar bort det bit för bit och i stället kanske väljer att lyssna till en lovsångsskiva, läsa en bok eller bibeln. I vår värld som är full av stress och press är det svårt att lära sig stanna upp och stilla sig inför Gud, det måste övas in. Den helige Ande är vår Hjälpare, vi kan ropa till honom om hjälp, han är vår bäste vän.

När vi kommer in i kammarbönen och får det att fungera, då får vi vår belöning. Vi kommer att höra Gud tala till oss och uppleva ljuvligheten i hans närhet. Vi kommer att få se bönesvaren, beskydd över pastorn, en församling som fungerar enligt Guds vilja, människors frälsning. Vi kommer också att möta på motstånd och fälla tårar men mitt i allt detta är Gud med oss och han har gett oss den andliga vapenrustningen, Ef. 6: 10-20

Ps. 126:5 De som sår med tårar ska skörda med jubel.