torsdag 4 april 2019

Litet om hälsa



Med ordet hälsa kan vi  tänka både på kroppens, själens och andens vård. Här riktar jag in mig på kropp och ande. Då jag jobbat inom vården och kroppens omsorg har det här med hur vi bäst sköter vår kropp varit ett ämne som står mig nära. Men det är viktigt att sköta om allt det som hör till människan, också själen.

Människor vill ofta att någon annan sköter deras hälsa för att själv slippa göra det då det ju är ansträngande. Vi är bekväma av oss och då är det enklare att gå till en massör än att hålla på med motion och gymnastik för att bevara kroppens skick. Någon kan t.o.m. bli förnärmad om doktorn nämner ordet träna. Ändå är det så att om vi inte gör det så kommer kroppen förr eller senare att fara illa, vi slipper liksom inte undan. Har vi en bil måste vi byta olja, föra på service och fylla tanken med bränsle för att den skall fungera. På samma sätt behöver vi bry oss om vår kropp och regelbundet belasta den och utföra övningar för att den inte skall rasa ihop.

Det är med kroppen precis som med anden i oss, den behöver fyllas med Guds ord, men vi behöver också högt bekänna för andevärlden, i olika situationer, vad ordet säger. Och så är det förstås bönen. Det är vår andliga motion.

För några år sedan drabbades jag, efter många inflammationer som uppstått på grund av för tung belastning, av det som kallas frozen shoulder. Jag körde det program fysioterapeuten gav mig och ibland var jag nära att svimma av smärta. Jag kan säga att det var inga roliga övningar, det var med motvillighet jag gjorde det. Men faktum är att jag genom enträgen övning lyckades bli bättre på ett halvår tack vare träningen, då det normalt kan ta upp till två år av plåga och smärta. Och varför skulle jag utstå det om jag kunde slippa undan med mindre tack vare träning. Och ja, man behöver förstås ha tro för att det fungerar, på samma sätt som vi behöver tro för att Guds ord fungerar när vi talar ut det, att det inte återvänder fåfängt utan att ha utfört det vartill det är sänt.
Det här är väl tråkig läsning men det är så här det fungerar, äter vi nyttig mat i stället för skräpmat så kommer vi att må bättre till kropp och själ. Äter vi Guds ord och använder oss av det så kommer vi att må bra till hela vår varelse, det är bara att konstatera. Sköter vi om vår själ genom att fylla vårt tankeliv med Guds tankar så kommer vi att bli mer lik honom. Så kan vi behålla vår hälsa upp i åren. Och vi har en mäktig Gud som vill vara med oss i livets alla skeden, han vill bistå med sin hjälp och även i sin nåd och barmhärtighet komma med sina väldiga och mäktiga gärningar.