söndag 6 oktober 2019

Maranata



Läser på Wikipedia att ordet maranata är från arameiska och betyder "Du vår herre, kom!"Orsaken till att jag börjat undra över maranata-rörelsen är att jag nyligen varit på en konferens där många av deltagarna varit antingen med i rörelsen eller deltagit i deras möten. Det jag kunde se med dessa kristna var att elden dom en gång fått i de samlingarna fortfarande fanns kvar. Det behövs bara ett sammanhang där man kan känna igen sig för att smörjelsen skall komma starkt över dessa människor.

I bibelns sista bok kan vi läsa, Upp. 22:20,  Han som betygar detta säger: "Ja, jag kommer snart." Amen, kom Herre Jesus! Någonstans i bibeln står det att vi skall be om Jesu återkomst. I den äldre frikyrkligheten sjunger man ofta om himlen, det här har varit svårt för mig då min tanke varit att det är ju ännu så många som behöver bli frälsta. Jag har inte kunnat förstå denna längtan till himlen, jag har ungefär tänkt att det är gamla människor som inte orkar mera, dom vill bara komma till himlen. Därför har jag inför denna konferens bett att Gud skulle visa mig och låta mig förstå denna längtan. Då har jag fått den förståelsen att man älskar Jesus och har en sådan längtan efter att få möta honom och därför sjunger man gärna om himlen. Så skall det ju också vara att bruden längtar efter sin brudgum. Upp. 22:17 Och Anden och bruden säger: "Kom!" Och den som hör det ska säga: "Kom!" Och den som törstar ska komma, och den som vill ska fritt få ta emot livets vatten.