torsdag 25 juni 2020

Barn till Gud

1 Petr. 5: 6-7 Ödmjuka er därför under Guds mäktiga hand, så ska han upphöja er när tiden är inne.  Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er.

Sitter på bryggan. Tittar på katten som sorglöst stryker förbi. Hunden som buffar på min hand för att bli klappad. Molnen seglar över himlen, som har dom inget annat att göra. Solens blänk i vattnet. Allt andas harmoni i Guds skapelse. Så varför bekymra sig?

Guds ord säger att vi skall se på fåglarna under himlen, de gör sig inget bekymmer och ändå ger Gud dem vad de behöver. Ibland kan våra bekymmer liksom torna upp sig. Vi har frågeställningar som vi inte ser någon bra lösning på och det gnager. Ibland så pass att vi kan tappa sömnen. Djävulens drag är ju att vi skall koncentrera oss på våra problem i stället för att se lösningarna.

En lösning jag ofta sett är att helt enkelt kasta problemen på Gud. Han tar hand om dem och sen är det en stor glädje och tacksamhet till honom när problemet löser sig. Det svåra är att kunna släppa problemet, inte återvända till det, utan lita helt på att Gud kommer att ordna upp det.

Jag tror att vi kan öva oss i att förtrösta på Herren och inte lita till vårt eget förstånd. När vi sett många gånger hur det löser sig när vi litar på Guds hjälp, så kan också tron växa i att det är bäst att släppa av och vänta på bönesvaret.

Ett barn, i trygga förhållanden, litar på att föräldrarna tar hand om ansvaret. Det får bara hålla pappas eller mammas hand i full förlitan på att någon tar hand om saken. Medan jag sitter där på bryggan inser jag att jag har en himmelsk Far som uppehåller mig med sin rättfärdighets högra hand, som styrker mig, som hjälper mig och jag behöver inte vara rädd. Gud, min Far, tar hand om allt. För vem eller vad skulle jag frukta? Jag är barn till en himmelsk Far, barn till Gud som har all makt, all vishet, som känner människors hjärtan och vet mer om oss, om orsak och verkan, än vad vi själva kan förstå. Min Far råder över himmel och jord, allt är lagt under hans fötter. Han gav oss Jesus, sin egen Son, och har vi inte redan öppnat vårt hjärta för honom är det nu dags att göra det. Hos ingen annan finns en sådan frälsning, frid och hjälp som genom Jesus Kristus. Det enda vi behöver göra är att med munnen högt bekänna: "Jesus, jag tar emot dig som min herre och Frälsare, förlåt mig mina synder och rena mig med ditt blod, så att jag får bli ett barn till Gud!"