torsdag 18 juni 2020

Fröjd i Herren



Ps. 119:11  Jag har fått dina vittnesbörd som min eviga arvedel. De är mitt hjärtas fröjd.

Vi lever i svåra och osäkra tider. Det är inte bara coronan utan man kan också märka att många människor kommer bort genom sjukdomar eller olyckor. På så vis blir det stor sorg och smärta hos de anhöriga. Hjärtan som kanske ropar till Herren i sin nöd, eller, som kanske inte söker honom alls. Missmod kommer över människan, tyvärr är det många som inte ser andras svårigheter utan koncentrerar sig enbart på det egna, vilket också kan vara naturligt i en svår situation.

Ändå vet jag inget som hjälper bättre i svårigheten än att be för och intressera sig för andra när man själv är sjuk. Det lyfter blicken från de egna problemen samtidigt som det ju alltid ger en glädje att kunna hjälpa andra.

Nyligen träffade jag en person som sa att det var så roligt att se mig så glad trots att jag har en svår sjukdom. Jag sa att det är min tro som gör det och då började hon berätta om hur hon själv ber varenda kväll, ända sen barnsben. För mig var det ett glädjefullt vittnesmål eftersom hon aldrig visat nåt tecken på tro tidigare.

Det är en glädje att tänka på hur Kristus gick in i lidandet, tog alla våra svagheter och krämpor på sig, varje orättfärdighet och synd, och gjorde den till sin. För att vi skall få gå helade, frälsta och förlåtna, ledd av honom. Jesu blod vittnar för oss och Anden vittnar. Vi som gjort tron till vår och bekänt Jesus som Frälsare och herre i vårt liv, har fått ett evigt liv och Guds löften till oss som vår arvedel. Vi har ingen anledning att frukta utan i allt som vi genomgår i detta liv får vi fröjdas och vara glada och genom tron förtrösta på att Jesus alltid går med oss i varje situation. Han styrker oss och han hjälper oss, han uppehåller oss med sin rättfärdighets högra hand.

Ps. 28:7 Herren är min styrka och min sköld. På honom litar mitt hjärta, jag får hjälp och mitt hjärta jublar. Honom vill jag tacka med min sång.
Ps.89: 16-17  Saligt är det folk som vet vad jubel är! Herre, de vandrar i ditt ansiktes ljus. I ditt namn jublar de ständigt, i din rättfärdighet upphöjs de, för du är deras styrka och härlighet.