fredag 1 november 2019

Allsmäktig Gud, jag har sett din kärlek

Sitter i en kyrkbänk tillsammans med en syster. Alla som går förbi hälsar på henne innan de går vidare. Det är en syster som inte haft något lätt liv och det är gott att människor bryr sig om den som har det svårt. Tack och lov, vill jag också säga, att Gud inte bara ser till det yttre utan utväljer vem han vill och känner till allt om oss.

 Varför skulle allting här i världen bara visas upp som tjo vad det är livat, för så är det ju inte i verkliga livet. Varför vågar vi så sällan tala om det som är svårt? Eller som en person sa som jag inte träffat på ett tag, efter att vi druckit kaffet : "Du hade inte behövt bjuda mig på kaffe. Här har vi bara pratat om sjukdomar". Faktum var att hon ingående berättat om sina sjukdomar. Hon behövde en lyssnare, kanske hade ingen velat lyssna på vad hon behövt prata om tidigare. Vi behöver alla någon som lyssnar eller ser oss ibland, också fastän vi inte har synliga problem.

För några år sedan då jag hade en sjukdom, som kunnat leda till döden om jag inte fått hjälp, då kom till mig ett ord från höga Visan:

Höga V. 3: 7-10 Se, där är Salomos bärstol! Sextio krigare omger den, sextio av Israels hjältar. Alla bär svärd och är skickliga i strid, var och en med svärd vid sidan mot nattens faror. Sin bärstol har kung Salomo gjort av trä från Libanon, med sidostöd av silver, ryggstöd av guld och säte av purpurtyg, invändigt prydd i kärlek av Jerusalems döttrar.

Det jag upplever med detta bibelord är att när vi håller oss nära Jesus brudgummen, då kan vi hans brud, vara trygga. Änglar sänds ut att ständigt skydda oss från nattens fasor, dvs sjukdomar, mörker och allt ont som kan komma emot oss. Gud bär oss igenom allt och vi har sett hans kärlek. Han har gett oss församlingen till att vara en kärleksfull plats, "invändigt prydd i kärlek". Krigarna bär svärd, det är Guds ord. Änglarna sänds ut på Guds befallning när vi ber och talar ut Guds ord. Vi skall ta vårt svärd, Guds ord, dagligen bekänna den seger vi har i namnet Jesus. Vi råkar alla ut för olika saker i livet, det behöver för dig inte vara sådant jag nämnt här ovan, men något du upplever som plågsamt. Kom då ihåg att bekänna din seger i honom som beskyddar och älskar dig. Oavsett vad som möter skall du alltid vara över och aldrig under. Gud visar på så många olika sätt sin kärlek till oss och vi får visa honom vår tacksamhet.