söndag 10 januari 2016

Essensen i Guds utandning

En fågel måste leva på det som kommer i hans väg. Han fångar flugan i flykten. Vi vanliga människor har på nåt sätt kommit så långt bort från det här. Vi har blivit så "duktiga" i oss själva att, åtminstone jag, oftast börjar tänka ut saker och ting på mitt eget sätt när det egentligen kommer från Gud. Det blir något av en "kain-grej". Och när jag tänker på det säger mitt hjärta: "Hjälp! Vad är det jag gör med Guds heliga utandning? Hur kan jag börja ändra på nåt som kommer från honom. Hur kan jag börja måla om tavlan han gjort?"

Det går så nabbt för en fågel att fånga flugan i flykten och lika snabb borde jag vara att fånga det som helig Ande tala. Som man säger "fånga ögonblicket". När vi gör om saker och ting mister de lätt sin essens. Mat på råvaror är det närmaste äkta mat vi kan komma. En förkunnare som börjar omskriva Guds ord tunnar lätt ut ordet. Guds ord som det står är det närmaste Gud vi kan komma. När Gud sänder tonen från himlen är den ren och klar, kanske tänker vi då att det är för enkelt för att vara bra och så börjar vi tillsätta slingor och toner, men då är den renodlade tonen inte längre vad den var från början. Vad svårt det här är för oss, arma människor. Vi vill ju så gärna, men då det kan bli så fel om vi vill för mycket. Åtminstone jag behöver lära mig sätta mera tilltro till Gud, att det skall vara precis som han presenterar en sak. Bara han som gett det vet hur det var meningen att det skulle låta.

Jag vill ju inte såra den helige Ande genom att sitta fast i mitt eget. Jag skulle vilja ta vara på varje utandning från Gud men både han och jag vet att det är omöjligt. Men Gud, jag ber dig, gör mig mera lyhörd för din röst vid tillfället då du direkt talar till mig genom din Ande. Och gör min ande fri så att jag kan fånga essensen i din utandning och bevara den såsom den var tänkt från början!