lördag 9 januari 2016

Herren för vår talan

Jag vill tacka Herren av hela mitt hjärta,
 jag vill förkunna alla dina under.
 Jag vill glädja mig och jubla i dig,
 jag vill lovsjunga ditt namn,
 du den Högste. Mina fiender viker tillbaka,
 de faller och förgås
 inför ditt ansikte,
 för du har hävdat min rätt
 och fört min talan.
 Du sitter på din tron
 som en rättfärdig domare.
 Jes. 9:2-5



Herren har hävdat min rätt och fört min talan. Och han har hävdat din rätt, fört din talan. Han har fört vår talan mot plågaren. Han har fört vår talan inför den som anklagar. Han har hävdat din och min rätt inför den som vill stjäla sömnen, förstöra ekonomin och relationer. Fienden måste falla tillbaka när den kommer med sjukdom, svaghet och frestelser. Det onda som vill komma emot skall förgås inför Guds ansikte, Herren är en rättfärdig domare. 

Så låt oss tacka Herren av hela vårt hjärta! Jag vill glädja mig över att hans Ande bor i mig, större än den som är i världen! Om allt annat vacklar skall Guds nåd inte vika ifrån mig, för Herren är den som för min talan mot fienden! Han har hävdat min rätt och jag vill lovsjunga den Högstes namn. Lovad vare Gud som sitter på tronen i dag och för all evighet, Du som har all makt i himmel och på jord!!