måndag 25 januari 2016

Lovsångstexter

 Lovsånger kan skrivas på många olika sätt. När jag själv skriver texter söker jag Herrens närhet och försöker vara lyhörd för vad han han vill se i våra hjärtan, hur han vill bli upphöjd. Jag lystrar efter  Guds Ord, det är ju genom det som han först och främst vill tala till oss. Därför innehåller mina texter så gott som alltid något från bibeln. Min förhoppning är att Guds ord skall gå ut och inte återvända fåfängt utan att ha verkat vartill det är sänt. Textskrivaren och musikskaparen blir en form av präster, predikar genom sångtexten.
När något upprepas, som i en sång, blir det en typ av memorering. Det är lättare att minnas texter när vi får musik till dem! Inget kan påverka oss så mycket som musik. I  lovsångsatmosfären kan människor bli befriade, upprättade och helade.En lovsångstext kan också innehålla bön, vi kommer till honom och prisar honom som har makten och kan göra under.

Texten kommer sällan direkt, den behöver ofta manglas och betänkas. Gud är helig och texten behöver bli därefter. Eftersom orden upprepas skall texten vara sådan att det är ok att den stannar i människans sinne och blir till en sanning. Betänker man detta skall texten skrivas under stort ansvar. Jag är inte fullkomlig och kan inte lova att allt blivit rätt och bra som jag skrivit genom åren, men jag vet vad det handlar om.


I lovsången vänds våra hjärtan  mot Jesus genom den helige Ande. När vi glömmer oss själva och bara är koncentrerade på honom kan hjärtat förvandlas. Här handlar det inte om underhållning utan om att "äras den som äras bör". I ett rum med ljus kan inte mörker existera och där lovsången flödar från hängivna hjärtan har den onde inget utrymme. Här finns inte plats för negativa tankar och bekymmer, det enda som existerar är detta enda: hur underbar han är, Jesus vår Frälsare! Vilken nåd att få tillhöra honom. Vilken ljuvlig frid och glädje i hjärtats djup!!